מדריך שמנים וגימורים טבעיים לעץ 2023

 

חברים ולקוחות רבים מבקשים הסברים על סוגי שמנים וגימורים טבעיים לעץ ואופן יישום נכון. תמצאו כאן מדריך שמנים וגימורים טבעיים לעץ, הסוגים השונים, הבדלים ואופן היישום. יאללה מתחילים…

יישום שמן על עץ

נתחיל באופן יישום שמנים ואחרי זה נפרט את הסוגים השונים. אנו ממליצים דרך זאת ליישם את כל השמנים.

מומלץ למרוח את השמן בנדיבות בעזרת סמרטוט בד (או מברשת צביעה). במקרה של בד, רצוי בד לבן שלא מוציא צבע ולא משחרר סיבים. כמות השמן צריכה לאפשר לעץ ׳לשתות׳ כמה שמן שהוא יכול, במיוחד בגדע, אבל לא צריך להפריז ורצוי שלא יוצרו לשלוליות או טפטוף שמן. לאחר 30 דקות יש לנגב את השמן שהעץ לא ספג.

התפלמרות

לאחר יישום נכון, השמן מתפלמר (מתייבש) באינטראקציה עם האוויר ויוצר שכבה דקה מאוד אך קשה המגנה על העץ. יש שמנים שלא מתפלמרים, אותם נפרט בהמשך.

לאחר ייבוש מלא, אפשר ליישם עוד שכבות אבל ממש לא חייבים. השכבה הראשונה תיכנס לנקבוביות העץ ובמקרה של שמן מתפלמר תיוצר שכבה מגנה על העץ.

הרחקת הסמרטוט

חשוב לציין שבתום יישום שמן מתפלמר עם סמרטוט בד, חשוב לפרוש את הבד בצורה פתוחה לייבוש ולהשליך את הבד לפח רק לאחר שהתייבש. יש סכנת התחממות עד כדי דליקה עצמית אם הבד מקופל או מושלך במיכל סגור.

סוגי שמנים (וגימורים)

שמן מינרלי

נתחיל בשמן הכי יוצא דופן מבין כל השמנים שאנו מציעים. שמן זה הינו מלאכותי, ולא חומר טבעי כמו שאר השמנים. למרות זאת השמן המינרלי בטוח לכלי אוכל וכלל לא רעיל.

שמן מינרלי הינו 100% שקוף ובכך לא משנה את צבע העץ כמעט כלל. מנגד, השמן לא מתפלמר ולכן יכול להישטף במים לאורך זמן. זהו חיסרון במיוחד כשמדובר בכלי אוכל המיועדים להישטף לעיתים קרובות ומומלץ לחדש לעיתים יותר קרובות.


שמן טאנג

שמן טאנג הינו שמן 100% טבעי, מופק מעץ הטאנג. טאנג מתאים לשימוש בתוך הבית וגם מחוץ לו. אחרי שהשמן חודר לנקבוביות העץ ומתפלמר, הוא מונע חדירת מים. 

השמן מעמיק את צבע העץ ומבליט את הסיבים. בהתחלה הוא נראה קצת כתום אבל אחרי ייבוש מלא הוא מתעדן ומשאיר את העץ קצת יותר כהה מהמקור.

ייבוש מלא יכול לקחת עד 3-4 שבועות אך שמן טאנג בטוח לכלי אוכל.

שמן פשתן טהור

שמן פשתן טהור (לא מבושל) מופק מזרעי פשתן. הוא 100% טבעי, בטוח לכלי אוכל, וייבוש מלא גם כן לוקח מספר שבועות.

ההבדל משמן טאנג בעיקר איך הוא נראה על העץ וכל עץ מגיב קצת אחרת. הכי פשוט ומומלץ לנסות על חתיכת עץ (מאותו סוג של הפריט לשימון) ולראות את ההשפעה.  

שמן פשתן מבושל

שמן פשתן מבושל הוא תערובת של שמן פשתן עם מזרזי ייבוש שחוממו ל 70 מעלות. בעזרת מזרזי ייבוש, הפילמור יותר מהיר משמן פשתן טהור. שמן זה לא בטוח לכלי אוכל וקצת יותר כהה משמן פשתן טהור.

שמן פשתן בהיר

שמן פשתן בהיר הוא כמו שמן פשתן טהור. הוא עבר תהליך של ניקוי החלבונים בשמן ע״י חשיפה לאור וסינון ולכן הוא יותר בהיר משמן פשתן טהור.

שמן זה מתאים לערבוב עם צבעים לציורי שמן.

שמן פרג

שמן פרג מופק מזרעי פרג והוא דומה במאפייניו לשמן טאנג ושמן פשתן טהור. הוא 100% טבעי וטהור ובטוח לכלי אוכל. הוא לא מצהיב אך לוקח יותר זמן להתייבש משמן פשתן טהור. 

שאלק (פוליטורה)

שלאק (Shellac) מיוצר מהפרשות חרקים קטנים מאזור הודו / תאילנד. זהו חומר דביק שהחרק מייצר משרף העץ כדי לשמור על הביצים עד לפקיעתם. תהליך עיבוד השלאק כולל חימום כדי לנקות אותו מקליפת עץ, שעווה וביצים שלא התפתחו וייבושו. אחרי הייבוש הוא נמכר כפתיתים. 

כדי יישום על עץ צריך להמיס את הפתיתים באלכוהול (לדוגמא מתנול) עד שנמסו לגמרי בתמיסה. כדי למנוע הצטברות פתיתים שישקעו בתחתית המיכל כדאי לערבב/לנער את התמיסה כל כמה דקות עד שכל הפתיתים נמסים. יחס אלכוהול לפתיתים נתון לבחירה כדי לשלוט עובי שכבה ובצבע סופי אבל אפשר להתחיל ביחס 1:2 (2 חלקים אלכוהול לחלק 1 פתיתים). אחרי זה אפשר למהול את ׳התרכיז׳ בעוד אלכוהול לפני יישום.

סופגים את התמיסה בכדור בד (לבן ולא מוציא סיבים) ומורחים באופן אחיד על העץ. אלכוהול מתנדף תוך כמה שניות ונשארת שכבה מאוד דקה של השלאק. אפשר להוסיף עוד שכבה מיד. יישום של עשרות או אפילו מאה שכבות מביא את העץ לגימור מראה ומבריק ומכונה פרנצ׳ פוליש (French polish). 

שעוות דבורים

דבורים מייצרות את השעווה במבנה משושה המכיל את הדבש בחלה שבכוורת. 

שעוות דבורים שאנו מוכרים מכילה תערובת של שעוות דבורים עם חומרים טבעיים כמו שעוות קרנובה, שמן הדרים, טאנג ופשתן.

אופן יישום השעווה הינו מריחה על העץ, שפשוף קל כדי לחמם אותו (מעט) ולהחדיר לנקבוביות העץ. אחרי שהשעווה מצטננת היא שוב תתקשה ותגן על העץ. השעווה תשאיר מרקם משי רך למגע.

 

אז איזה שמן / גימור לבחור?

אז למדנו על פרטים טכניים על סוגי שמנים ועוד גימורים, אבל עדיין נשארת השאלה ״אז איזה שמן מתאים לפרויקט שלי״? קשה לענות על שאלה זאת. כל עץ מגיב קצת אחרת ובסוף הכל עניין של טעם אישי. לכן מומלץ לנסות כמה שמנים על שאריות מאותו סוג העץ של הפרויקט (מלוטש ומוכן לגימור כמובן), להמתין לייבוש מלא ולבחור לפי התוצאות. יש אצלנו בחנות כמה מארזים של דוגמיות שמנים בשביל בדיקה כזאת 😉

מקווה שמדריך שמנים וגימורים טבעיים לעץ זה עזר לעשות סדר בין סוגי שמנים וגימורים טבעיים לעץ ואופן יישום נכון.

8 תגובות על “מדריך שמנים וגימורים טבעיים לעץ 2023

  1. עמי ב. אומר:

    תודה על הפוסט המעניין.
    האם יש לך צילומים באיכות גבוהה( , או לינק לאתר אחר), עם דוגמאות השימון על אותו סוג עץ …למרות שעבורי לגעת בעץ גם חשוב … תודה

    • אורן אומר:

      היי עמי, הכנו דוגמאות שמן על מגוון עצים אבל ההבדלים לא עוברים טוב דרך תמונות. אתה מוזמן לבקר אותנו כדי לראות או לנסות בעצמך כמה שמנים על סוגי העצים שאתה עובד איתם.

  2. מעין אומר:

    היי יש לי שאלה,
    קניתי סכין שף מיפן עם ידית מעץ מגנוליה
    רציתי לדעת איזה שמן מומלץ לי לעשות גימור לידית (בהנחה שהסכין בשימוש מאסיבי יומיומי).

    • אורן אומר:

      היי מעין,
      הייתי ממליץ על שמן טאנג, פשתן (לא מבושל) או פרג. שלושתם טבעיים, בטוחים 100% לכלי אוכל ומתפלמרים כדי לתת הגנה מירבית. אחרי שימון, תן לעץ הכי הרבה זמן שאפשר בלי להרטיב במים (לפחות 1-2 ימים אבל אם אפשר 1-2 שבועות עדיף)

  3. עדו אומר:

    שמעתי שכדאי לחמם את השמן טאנג לפני השימוש. האמנם? ואם כן כיצד?

    • אורן אומר:

      הי עדו,
      לפי נסיוני לא צריך לחמם את השמן. חיפוש שערכתי באינטרנט מגלה ששיטה זאת אף יכולה להיות מסוכנת כי השמן דליק.

התגובות סגורות.

דילוג לתוכן