כלי נגרות ידניים: מדריך לקניית הכלים הראשונים שלך (עדכון 2023)

(מדריך כלי נגרות ידניים זה עודכן 25/2/2023)

.לפני שאתחיל בסקירת כלי נגרות ידניים, אתן הסבר קצר מה זה (בשבילי) נגרות מסורתית

נגרות מסורתית היא מלאכה העוסקת בבניית רהיטים, כלים, ומבנים מעץ (לא חומרים מלאכותיים דמוי עץ כמו סיבית, בירץ׳ וכו) תוך כדי הכרה והבנה בתכונותיו. העץ ממשיך לנשום ולהשתנות בהתאם לתנאי האקלים סביבו גם אחרי שנכרת והפך לרהיט. הבנה זאת ושימוש בשיטות נכונות כמו מחברים של עץ לעץ (לדוגמא סין וגרז) והשארת מקום להתרחבות העץ מאפשר שינויים אלה לקרות וממעיט סדקים וכשלים מבניים. רהיטים הבנויים נכון ישרדו לאורך דורות.

מה שטוב בנגרות מסורתית, זה אפשר להכין הכל! (טוב, כמעט הכל) עם כלי נגרות ידניים. החיבור לחומר טבעי (העץ), השקט, וניחוח העץ מהנה עבורי (ולא צריך לדאוג יותר מדי כדי לשמור על האצבעות)

אז יאללה בואו נתחיל בכלים:

מפסלת:

כלי הכרחי שבלעדיו אי אפשר לעשות כמעט כלום :-(. מפסלות מאפשרות לחצוב בעץ חור מרובע (נקבה) למחברים, ניקוי ויישור כתף וממש מגיע לכל פינה שצריך.  סט של 3 מפסלות ברוחבים שונים מספיקים להתחלה. ממש לא צריך סט מפואר של 10! אני אישית התחלתי עם 3 ברוחבים 6 מ״מ, 16 מ״מ, 24 מ״מ.

יש אצלנו מפסלות מערביות טובות במחיר שווה לכל כיס של חברות Dictum ו Narex.

מסור: 

הכנו מדריך מקיף על סוגי מסורים שונים כאן אבל בקצרה יש 2 סוגים עיקריים: מערבי, ויפני. ההבדל החשוב ביותר הוא כיוון הניסור. במערבי הניסור מתבצע בדחיפת המסור, ביפני הניסור מתבצע במשיכה. המסור היפני, הגיע אלינו למערב, בשנים האחרונות, אך צובר תאוצה בפופולריות שלו, ולדעתי הרבה יותר קל לשימוש. בגלל המשיכה, המסור יכול להיות יותר דק ולכן הניסור יותר צר, קל ונקי.

פרמטר שני חשוב, הוא לדעת זה כיוון הניסור. העץ מורכב ממקבץ סיבים שהולכים לכיוון מסוים (מקובל להסביר את זה כמו חבילת קשים לשתייה). המסור מתנהג אחרת כשרוצים לנסר באותו כיוון של הסיבים (rip) או כשרוצים לחתוך את הסיבים (crosscut). גם במסורת היפנית וגם במערבית יש מסורים מיוחדים לשני השימושים (צורת השיניים) ואפילו סוג שלישי המהווה פשרה בין שני השימושים (אוניברסלי). 

מסורים יפנים מאוד פופולריים: 

מסור ריובה עם 2 קונפיגורציות בשני הצדדים (אחד לריפ והשני לקרוס קאט)

מסור דוזוקי מסור עם עמוד שדרה קשיח כדי לשפר יציבות, בדרך כלל מגיע בצורת שיניים יוניברסל לניסורים קטנים, מדוייקים ונקיים 

DOZUKI UNIVERSAL 180 M"M

זוויתן

מדידות וסימונים מדויקים חשובים כדי שחלקי הרהיט שאנו בונים יתחברו היטב ובלי רווחים והרהיט יהיה יציב וחזק. זוויתן טוב מאפשר סימון 90 מעלות באופן מדויק. מפתיע כמה אפילו 1 מעלה סטייה יכול להווה בעיה

יש אצלנו זויתנים פשוטים אך מדוייקים של חברת Shinwa היפנית ויש גם זוויתנים מתכוונים (קומבינציה) מעולים אך יקרים יותר מבית Starrett

מקצועה

מקצועה מאפשר לנו ליישר משטחי עץ. יש כמה סוגים וגדלים, אבל בעיקרון ככל שהכלי ארוך יותר, הוא מאפשר יישור יותר מדויק ושווה של המשטח. מקצועה ארוך מדי לא מתאים לעבוד על משטח קטן. כמו כן מקצועה ארוך יכול להיות כבד ולא נוח לעבוד על משטח קטן. מקצועה גם מאפשר לדקק את העץ לעובי שאנו רוצים.

לפני שנפרט את סוגי המקצועות, אשמח להרחיב קצת על מוצרי חברת Lie Nielsen. החברה מייצרת כלים בארה״ב. כלים אלא יקרים יותר אך מאוד איכותיים, מאוד כיף ונוח לעבוד איתם והלהבים נשארים חדים לאורך זמן כך שצריך להשחיז לעיתים יותר רחוקות. אנחנו בוחרים את כל הכלים שאנו מציעים בקפידה, משתמשים מהם בעצמנו ומלמדים את תלמידנו איתם אבל לי נילסן זה כלים בליגה אחרת.

סוגי מקצועות עיקריים:

בלוק פליין (Block Plane) – מקצועה קטן ומאוד קל להחזיק. בדרך כלל מגיע עם להב בזווית נמוכה ומתאים להקציעה גדע (צד העץ איפה שכל הסיבים מסתיימים).  אזור זה הכי קשה להקציע אבל בדרך כלל זהו לא משטח גדול או רחב.

מקצועה החלקה (Smoothing Plane) – מיועד בעיקר להחליק את המשטח. מידה 4 או דומה

מקצועה ג׳ק (Jack Plane) – אורך ביניים של מקצועה בין החלקה וג׳וינטר מהווה פשרה ביניהם. השם ג'ק מקורו בפתגם "Jack of all trades". והוא יכול לשמש למגוון שימושים.

ג׳וינטר – יישור משטחים גדולים משתמשים במקצועה ארוך יותר. מקצועה זה מתאים גם להחליק ולישר 2 לוחות כדי להדביק אותם זה לצד ז

חוץ מאלה, יש עוד הרבה סוגי מקצועות וזה יכול לבלבל. כמקצועות ראשונות אני ממליץ מקצועה בלוק פליין ומקצועה החלקה או מקצועה ג׳ק

השחזה

קצת לא נוח לי שנושא חשוב זה לא יותר למעלה. כלי נגרות ידניים שאנו קונים בדרך לא מגיעים מושחזים, וגם אם כן, צריך להשחיז אותם כל כמה שעות של עבודה (לרוב אפילו לעיתים יותר קרובות!). לכן חשוב לדעת להשחיז. כלי מושחז יעשה את העבודה הרבה (אבל הרבה!!) יותר קלה, חלקה, ומדויקת. יש כמה שיטות וכלים אבל הכי נפוצים ומומלצים כאן:

אבני מים

אבני מים – ׳אבנים׳ סינתטיים מיוצרים מחלקיקים קטנים ומוחזקים ע״י דבק. תוך כדי פעולת ההשחזה, האבן ׳שורטת׳ את המתכת הלהב ומורידה שכבה קטנה. עוברים בהדרגה לאבנים עם גרעין יותר גבוהה (החלקיקים יותר קטנים) והשריטות יותר עדינות וכך בעצם מגיעים לקצה חד. אבני מים נקראים כך כי מרטיבים אותם במים לפני שימוש. אבני מים מאבדים מהחלקיקים שלהם תוך כדי ההשחזה ונוצר שקע באזור שהשחזנו. חשוב ליישר אותם אחרי כל שימוש. יש כלים כמו אבני יהלום כדי ליישר את האבני מים אך הם יקרים ויש דרך יותר זולה להגיע לאותה תוצאה (ראו ניירות מים בהמשך)

אני ממליץ על 2 אבנים (או אפילו אבן אחת בעלת גרעין שונה ב2 הצדדים). הראשונה בגרעין 800 או 1000 והשנייה 6000 או 8000. 

יש גם אבנים יותר גסות המשמשות לעבודה יותר גסה עם הלהב, למשל אם יש פגיעה בחוד הלהב וצריך ׳לגרד׳ הרבה מתכת כדי לעבור את אזור הפגיעה, אבן גסה תבצע את המשימה יותר מהר מאבן יותר עדינה כמו גרעין 1000.

מוביל השחזה

כלי שעוזר להחזיק את הלהב (מפסלת ומקצועה) בזווית קבועה בזמן ההשחזה. אפשר ללמוד להחזיק את הלהב יציב בידיים אבל זה דורש מיומנות. אני ממליץ לנגר/ית מתחיל/ה להתרכז המיומנויות אחרות בהתחלה ולהעזר במוביל

נייר מים

ניירות מים הם בעצם ניירות שיוף עמידות במים. מרטיבים אותם להקל על החיכוך. אפשר להשחיז להבים על ניירות מים אבל הם נשחקים או נקרעים מהר. קשה להשיג ניירות מים בגרעין גבוהה. כן מקובל ליישר אבני מים על נייר מים, פשוט מרטיבים ומניחים על משטח חלק (זכוכית, שיש מטבח..). ניירות מים נפוצים בגרעינים נמוכים. גרעין 400 הוא קלאסי ליישור אבני מים אבל כל גרעין כמעט יכול לתאים. אפשר להשחיז להבים עד ניירות מים אבל הם נשחקים ונקרעים מהר, לאורך זמן זהו פתרון יותר יקר מאבני מים.

סרד וסכין סימון

אלה שני כלים למטרה דומה, לסמן על העץ בעזרת שריטה. סרד מאפשר לכוון מרחק מסוים מהקצה ולשרוט לאורך/רוחב/עובי הקורה במרחק המוגדר. סכין סימון ישרוט לצד סרגל. אפשר במקום לסמן עם עפרון אבל יש 2 חסרונות: עיפרון נוטה לאבד את החוד מהר (עובי הסימון יהיה לא אחיד… זה מקור לאי דיוקים). שריטה טובה מאפשרת להניח מפסלת (מושחזת 🙂 ממש על הסימון, זה קל ומביא תוצאות ממש מדויקות.

שמנים וגימורים

אחרי שבנינו רהיט מעץ מלא בשיטות מסורתיות בעזרת כלי נגרות ידניים.. (או חשמליים), הגיע הזמן לגימור העץ. הגימור חשוב משני סיבות עיקריות: שמירה והגנה על העץ וליופי. יש מגוון חומרים שאפשר למרוח על עץ אך בהמשך לדיון על שיטות מסוריות ועץ מלא אנחנו ממליצים על שמנים וגימורים טבעיים. הם לרוב לא רעילים לנו ולסביבה והוכיחו את עצמם כיעילים לאורך זמן. יש מדריך שלם על שמנים וגימורים טבעיים לעץ אך נזכיר בקצרה כאן ששמן חודר לנקבוביות העץ, מתייבש (מתפלמר) ויוצר שכבה המגנה על העץ. בנוסף, השמן מבליט את הסיבים וטקסטורה של העץ למדגיש את היופי הטבעי.

יש עוד הרבה כלים אבל אלה הראשונים שאני ממליץ להתחיל איתם. לא צריך את כולם!! בהחלט אפשר לעשות דברים יפים עם ממש מעט ולהוסיף כל פעם משהו תוך כדי התקדמות בתחום.

מקווה שמדריך כלי נגרות ידניים זה עזר לעשות סדר. אשמח לענות על שאלות  🙂

דילוג לתוכן