...

מוביל לגלגל השחזה

אז קניתי גלגל השחזה ידני לעשות הולו גריינד (hollow grind) במפסלות ולהבי מקצועות כדי להקל על השחזתם, השלב הבא הוא מוביל כדי שאוכל לשמור על זוית אחידה מול הגלגל ביד אחת (זכרו שהגלגל מסתובב בעזרת ידית כך שהיד השנייה תפוסה!). לכן בניתי מוביל לגלגל השחזה עם זוית מתכווננת שאותה אני מתעד כאן.

רגע, מה זה בכלל הולו גריינד? ולמה זה טוב בכלל?

הצורה הפשוטה של קצה הלהב מורכב משני מישורים שנפגשים בשפיץ. בזמן השחזה אנו ׳משפשפים׳ המישור האלכסון באבן ההשחזה כדי לחדד את השפיץ. פעולה זאת משיגה את המטרה אבל מצריכה לשפשף את כל המישור על האבן עד שהורדנו שכבת מתכת כדי לפגוש את המישור השני בשפיץ חד. שיטת ההולו גריינג מגרדת בעזרת גלגל מאבן מאוד גסה מתכת ממרכז המישור הנ״ל כדי שכשנגיע למגע עם האבן מים, משטח המגע איתו יהיה הרבה יותר קטן: 2 פסים דקים, אחד באזור הצפיץ והשני בבסיס המישור. פחות שטח מגע בין מתכת הלהב ואבן המים מקל את פעולת ההשחזה. יתרון נוסף הוא ששני פסי מגע אלה שומרים על זוית אחידה בזמן ההשחזה ולא נוצרת צורה כמורה ללהב. 

הולו גרינד

רק עוד רגע אחד, אבל לפני הכל, למה בכלל גלגל השחזה ידני? אנחנו כבר במאה ה 21!! למה לא גלגל החשזה חשמלי? 

ובכן יש לזה תשובה טובה. גלגל חשמלי עלול להתסובב מהר מדי ולחמם את הלהב בלי שנשים לב. חימום יתר של הלב הופכת את המתכת לקשה יותר ופרכית (שבירה). אני לא רוצה לשנות את תכונות המתכת מאלו שהנפח התכוון שיהיו. נכון, יש גלגלים חשמליים עם יכולת לווסת את המהירות אבל הם יהיו יותר יקרים. אין לי הרבה נסיון עם משחזות חשמליות אבל אני יודע להגיד שאני אוהב שאני ממש יכול ׳להרגיש׳ את החיכוך בין הגלגל והלהב שמטבטא בעומס על סיבוב הגלגל שאני ישר מרגיש ביד שמסובבת את הידית. אני נזכר שבביקור שלי ביפן, הנגרים השתמשו בגלגל חשמלי (ללא מוביל דרך אגב, הידיים כל כך מיומנות שמחזיקות את הלהב במרחק וזוית המדוייקת) אבל טבלו את הלהב במים כל כמה שניות כדי לקרר את אותה כל כמה שניות.

יאללה, דיברתי הרבה, בואו נתחיל לבנות מוביל לגלגל השחזה.

המוביל הוא ג׳יג (jig) מאוד פשוט, רמפה שיושבת יציבה מול הגלגל השחזה המתסובב שעליה אפשר להניח להב כדי שיפגוש את הגלגל בזוית שאנו רוצים להשחיז באופן יציב ואחיד. את הרמפה בחרתי להכין מחומר סינתטי ולא עץ כי רציתי חומר יציב מאוד שלא ישתנה עם הזמן או לפי תנאי מזג אויר.  בחרתי mdf ירוק (עמיד במים) בעיקר כי זה החומר שהיה לי זמין כשארית.

בלוק מלא ובורג ארוך

חשוב שהרמפה תהייה יציבה ותאפשר התאמת זוית הרמפה מול הגלגל. הרמפה תשב על בלוק מלא של mdf (מספר שכבות של mdf מודבקות) שדרכו אעביר בורג ארוך (15 ס״מ). הבורג יחזיק את כל הבלוק על תושבות, מול גלגל ההשחזה. הבורג יאפשר ציר סיבוב כדי להתאים את זוית הרמפה ובהידוק הבורג, יקבע על הזוית.

לפני שאני מדביק את פרוסות ה mdf אני מכין את החריץ שדרכו יעבור הבורג. אני מסמן את רוחב התעלה במרחק אחיד מהקצה ומכין את התעלה ממש כמו בעץ. מנסר בפנים לקוים, מנקה את רוב בחומר ותחתית עם ראוטר ידני ומנקה את הצדדים עם מפסלת רחבה. 

הבלוק מודבק ומוכן אך במצב הנוכחי משטח הרמפה ישאר קצת רחוק מפני הגלגל. מצב זה אפשרי אבל יקשה על החזקת הלהב בצורה יציבה מול הגלגל. כדי לאפשר למשטח להתקרב לגלגל, אני חורץ רווח במרכז הבלוק שבתוכו הגלגל יכול להסתובב, כמובן בלי להתקרב לאזור הבורג או לסכן את חוזק הבלוק שלי. החריץ לא בעומק שווה. קצת קשה להסביר במילים אך הקווה שהתמונה ממחישה את זה.

תושבות וידית הידוק

אחרי שהבלוק מוכן, אני מתחיל לתכנן את התושבות.  התושבות הם בסך הכל שני חתיכות mdf, בגובה שיחזיק את הבלוק מול הגלגל.  בתושבת אחת אני משקיע את ראש הבורג המשושה ובשני אני משאיר חור עגול.

כדי להכין ידית אני מסמן עיגול עם שני כנפיים כדי להקל אחיזה ובמרכז מכין חור בגודל וצורה של האום. האום ישב בתושבת שהכנתי אך בצד החיצוני של הידית כדי שבהידוק האום על הבורג, האום ידחוף את הידית אל תוך התושבת וכך יהדק את שני התושבות על הרמפה.

הרכבה ואיפוס

הכל מוכן ואני מחבר את הגלגל השחזה והמתקן שבניתי למשטח יציב.

מוביל לגלגל השחזה

כביכול סיימתי 🙂 אבל יש עוד פרט אחד קטן. הגלגל עצמו לא מגיע מאוזן ב100% וכשהוא מסתובב רואים שהוא קצת בצורת ביצה. כדי לאזן אותו אני משתמת ב diamond truer. כלי זה מכיל משטח מצופה בחלקיקי יהלום. כשאני מחזיק את משטח היהלום אל מול הגלגל ומסובב, אני בעצם משייף את הגלגל לרדיוס אחיד. בנוסף אני מוודה שמשטח הגלגל מאופס גם ביחס לרמפה.

ישור גלגל השחזה

והנה דוגמה של מספלת אחרי השחזה על הגלגל ליצירת הולו גריינד ואחרי השחזה על אבני מים

את המשחזת ואבן יהלום לאיפוס אפשר כמובן להשיג אצלנו בחנות 🙂

דילוג לתוכן