כיסא גבוה

אמנם עדיין לא סיימתי את בניית השולחן (חסרות מלחציים) אבל כבר התחלתי להשתמש בו לבנות פריטי קומיקו (kumiko) יפניים . בניית קומיקו משלב עבודה עם חלקים קטנים מאוד והבנתי שלא נוח לי לעבוד בעמידה ולרכון על השולחן כדי להתקרב ולראות את החלקים הקטנים. צריך כיסא גבוה שמתאים לי וגובה השולחן. חיפשתי רעיונות לעיצוב ואיזה גובה מתאים ארגונומית והתחלתי לבנות.

עיצוב

הכיסא שבחרתי לבנות מאוד פשוט: מושב עגול עם שקע באמצע ו-3 רגליים עגולות. הקשרות בגבהים שונים מחברים בין הרגליים שטעמי ממש יפה. הרגליים יחדרו את פני המושב וינעלו בעזרת טריזים.

מידות:

השולחן בגובה 94 ס״מ ולכן לפי מידע באינטרנט גובה הכיסא צריך להיות 58-72 ס״מ. הרגליים בזווית קלה (10°) כך שאורכם יהיה גדול במעט מגובה הכיסא הסופי. אפשר לחשב בדיוק את אורכם אבל אני אחליט בסוף לפי הרגש ולא לפי גובה מחושב. אני מתחיל עם רגליים הרבה יותר ארוכות משצריך ואקצר בהמשך.

המושב יהיה גיעול עבה (כ 3-4 ס״מ) ובקוטר 32.

רגליים

מתחיל בהכנת עץ לרגליים מרובעות (3.2×3.2 ס״מ) באורך 90 ס״מ.  אני מכין את הכיסא משאריות בוק (שנשארו מהשולחן) ולא היה לי מספיק עץ בעובי 2 צול אז הדבקתי שני פרוסות כדי להגיע לעובי הרצוי. אני מסמן קווים בין פינות הפוכות וכך מוצא את האמצע. מנקודת האמצע אני מסמן עיגול בקוטר 3 ס״מ מהמרכז בעזרת מחוגה

רגליים ממרובע לעגול

. אני מתחיל להקציע את הפינות לאורך הרגל עד שאני מגיע לעיגול המסומן, משתדל שרוחב הפאה שאני מייצר שווה לאורך כל הרגל ופוגש את סימון העיגול בשני קצוות הרגל.

אני ממשיך עם כל 4 פינות עד שיש לי רגל בצורת מתומן (8 צלעות). 

בעזרת ספוקשייב אני מעגל את הפינות שנותרו ומגיע לרגל עגולה לגמרי לפי הסימון בקצוות. אני משתדל לעבוד במשיכות ארוכות כדי שהצורה העגולה מהקצוות תתקיים גם לאורך הרגל.

רגל - כמעט עגול

באופן דומה אני מייצר 3 קושרות עגולות (גם כן באורך הרבה יותר ממה שידרש בסוף)

התוצאה היתה די עגולה אבל לא מספיק חלקה אז ליטשתי עם ניירות שיוף עד כדי עמודים חקלים לגמרי.

רגליים וקושרות עגולים

פלטה (עבודה עם מכונות ?)

עבור הפלטה לקחתי 2 חתיכות צרות של עץ בעובי 2 צול שאותם הקצעתי והדבקתי לפלטה מרובעת. על הפלטה סימנתי עיגול רדיוס הרצוי וניסרתי על מסור סרט בבית ספר עץ לדעת. סימנתי איפה הרגליים יכנסו למושב וקדחתי חורים בזווית 10°.את הקידוחים היה חשוב לי לעשות על מקדחת עמוד כדי שהחורים יהיו מדוייקים בזוית ומידה.

שלב הבא רציתי לייצר שקע במרכז המושב. סימנתי בעיגול את השוליים שאותם רציתי להשאיר בעובי מלא. עכשיו עליי לרוקן את המרכז. הכלי הכי נכון לעבודה זאת הינו סכין משיכה (draw knife). אין לי סכין כזאת אז אילתרתי והתחלתי לחצוב בעזרת מפסלות ישרות רגילות. לא רציתי לדפוק את המפסלת עם מקבת כדי לא לעבור את העומק הרצוי (כמה מ״מ בודדים). עבדתי בעיקר עם מפסלות צרות כדי לאפשר להוציא חומר בקלות. מן הסתם לא היה פשוט לצאת מהשוליים לתוך המרכז. חלק מהזויות היו נגד הסיבים או בניצב אליהם. 

את הפינות בחיצוניות עיגלתי גם כן עם הספוקשייב

כשהגעתי לצורה הרצוייה השוותי עומקים ומחקתי סימני מפסלות בעזרת ציקלינות ובשלב שני ליטשתי עם מלטשת אקצנטרית 

מיקום קושרות

עם קצת שיפורים בעיגול וקטור הרגליים הם נכנסים לחורים במושב. אני מסמן בערך גובה הכיסא (אדייק בהמשך) ובוחר איפה יהיו הקושרות. אני מסמן ברגלים את מרכז הקושרות וכיוון קידוח.

הרכבת קושרות

כדי להרכיב את כל החלקים צריך לקדוח חורים ברגליים עבור הקושרות. סימנתי (לפי העין) את הגובה וכיוון הרצוי עבור כל חור. מקווה שיצא מספיק ישר 🙂

חזרתי למקדחת עמוד קדחתי חורים ברגליים עבור הקושרות, גם כן בזוית 10°. 

טריזים

כדי לנעול את הרגליים במקומם בפלטה אני מכין טריזים מאגוז אפריקאי. הקצעתי רצועה בעובי של כ-4 ממ ורוחב הרגליים, חתכתי לקוביות ועם מפסלת גילפתי לצורת טריז.

את הטריזים אכניס לרווח שאני מנסר בכל רגל. סימנתי את אמצע הרגל בזווית הנכונה ביחס לכיוון הרגליים ועומק רצוי.

טריזים

הרכבה והדבקה

בדקתי שכל הרכיבים מתאימים: את הרגליים בפלטה, את הקושרות (שקיצרתי להתאים למרחק ביניהם). בזמן ההדבקה נעלתי את הרגליים לפלטה עם הטריזים שהכנסתי למקומם עם דבק ובכוח הפטיש.

אחרי שהדבק התייבש, ניסרתי את הרגליים וטריזים שביצבצו מעל המושב. מאחר וישנו שקע במושב הניסור לא יכל להגיע קרוב למושב בכל הכיוונים אז נעזרתי במפסלת להוריד עוד חומר בזהירות לפי צורת השקע.ליטשתי שוב את מושב למשטח אחיד וחלק.

גובה סופי

הכיסא עדיין גבוה מדי (בכוונה) והגיע הזמן להחליט סופית את הגובה הרצוי. מעבר לבדוק באינטרנט טווח גבהים מומלץ לכיסא גבוה לעמדת עבודה, חשוב שהגובה יהיה נוח לי ביחס לשולחן ולכן עשיתי סימולציה של גבהים שונים.  הגבהתי את משטח העבודה ע״י הנחת משטח שטוח על השולחן והגבתי לגבהים שונים. ישבתי ובדקתי איך גובה משטח העבודה מרגיש הכי נוח. גובה זה מעל השולחן הוא הכמות שאני צריך לקצר את הרגליים.

קיצור רגליים

כדי לקצר את הרגליים, אני ראשית מוודא ששולחן העבודה ישר אופקית ע״י טריז מתחת לרגל ופלס. בשלב שני, אני מניח את הכיסא על שולחן ומוודא שמושב הכיסא ישר מקביל לשולחן (הרגליים לא בהכרח אותו אורך) גם כן ע״י טריז ופלס. אני רוצה שהרגליים יחתכו בזווית ישרה עם הרצפה אז חושב שהניסור יהיה בזוית הנכונה. בעזרת פלטה ישרה בגובה הניסור, אני מצמיד מסור לפלטה ומנסר מסביב לכל הרגליים. אני לא מנסר אף רגל לגמרי כדי שהכיסא לא יאבד את התנוחה והיציבות. לאחר שכל הרגלים ״מסומנות״, אני מנסר אותן לגמרי ומלטש כדי לנקות סימני מסור.

שימון

לבחירת שמן, בדקתי על שאריות הרגלים שנוסרו 2 שמנים: שמן פשתן (לא מבושל) ושמן טאנג. אני בדרך כלל לא אוהב שהשמן מכהה את העץ והבדיקה מאשרת את הבחירה בשמן פשתן. אני מורח עם סמרטוט על כל החלקים שכבה אחת. זה יספיק לכיסא גבוה הזה 🙂

דילוג לתוכן