מסורים ידניים

מעודכן לדצמבר 2022

מסורים מערביים ומסורים יפנים:

saws מסורים

ישנם 2 סוגי מסורים ידניים שהתפתחו במקביל ב-2 אזורים שונים בעולם. מסור היפני (שהתפתח ביפן) ומסור המערבי שהתפתח באירופה.

המסור המערבי, זה שאנחנו מכירים משיעור מלאכה בבית ספר, הוא מסור החותך בתנועת הדחיפה. בזמן ניסור הלהב צריך לעמוד בלחץ הדחיפה ולא להתעקם ולכן הלהב של המסור נדרש להיות חזק ויציב.

עוביו היחסי של המסור מאפשר תיקון וכיוון התנועה של המסור בזמן הניסור, זהו יתרון בעיקר אצל נגרים מתלמדים.

המסור המערבי הינו קל להשחזה ולכן מחזיק מעמד המון שנים. במידה הזאת הוא החסכוני יותר ממסור יפני. בחלק מהמסורים המערביים יש גב, בדרך כלל מפליז אשר מייצב את הלהב, מוסיף משקל ובכך עוזר בזמן הניסור.

המסור היפני, הוא מסור החותך בתנועת המשיכה. הדבר מאפשר ללהב להיות דק מאוד (0.5-0.3 מ״מ).

נאמר כי הניסור בתנועת המשיכה יעיל ומבוקר יותר, המנסר מפעיל פחות לחץ וזה מותיר מסילה צרה יותר בתוך העץ, יש פחות בזבוז. מצד שני, המשיכה אינה מאפשרת למנסר להשתמש במשקל גופו כדי להניע את תנועת הניסור. זה יכול להיות לטובה כאשר רוצים שליטה ודיוק ופחות לטובה כאשר צריכים כח.

את רוב המסורים היפניים הנפוצים בעולם, אי אפשר להשחיז. במקרים אלה שיני המסור מחוסמות (מתכת מוקשה) ולכן אי אפשר להשחיז. ברוב המקרים שניתן להחליף את הלהב באחד חדש כשהישן התבלה או נפגע. ישנם מסורים יפניים שאפשר להשחיז או לשלוח להשחזה. שרות כזה נפוץ ביפן למסורים איכותים במיוחד (מיוצרים בעבודת יד). 

המסור היפני משאיר משטח חלק יחסית לעומת המסור המערבי.

המסורים היפניים והמסורים המערביים שונים בדרך העבודה איתם. יש שמעדיפים את אלה ויש שמעדיפים את אלה, אין זה חשוב במיוחד, בסופו של דבר כל אחד משתמש או במה שמתאים לו בחוויה האישית או במה שהוא מורגל אליו.

סוגי ניסור:

ישנם שני סוגי ניסור בסיסיים ״ריפ-קאט״ ו ״קרוס-קאט״

Rip Cut–

 

מסור ריפ שיניים rip teeth

ניסור לאורך הסיבים. כאשר מנסרים במקביל לכיוון הסיבים של העץ.

המושג ״ריפ״ משמעו קריעה, קורעים/מבקעים את העץ. אך ביקוע או קריעה של העץ יצרו קווים

אשר ילכו/יעקבו לאורך הסיב ולא בהכרח בקו ישר, לכן אנו ״חותכים״ אותו, ״קאט״ – חיתוך/ניסור.

מסור ריפקאט Ripcut Saw

זווית ההשחזה במסור זה, היא ב 8 מעלות. לכל שן במסור משטח ישר בשפה החותכת כמו סכין אשר יוצרים חיתוך חלק כמו של מפסלת כך שגם הנסורת נראית כמו מקבץ של תלתלים קטנטנים. צורת השן מונעת מהמסור לעקוב אחר סיבי העץ ובכך מובילה לחיתוך ישר ולא מעוקל.

מסורי ״ריפ-קאט״ מאופיינים ב 4-10 שיניים בכל אינצ׳ = 2.5 ס״מ (Tooth per Inch), זאת אומרת שהם די גסים.

העבודה עם מסור זה נעשית בתנועת דחיפה או משיכה תלוי בסוג המסור.

Cross cut

מסור קרוס שיניים crosscut teeth

ניסור בניצב לסיבים. כאשר חוצים את הסיבים באמצע.

המושג ״קרוס״ משמעו הצלבה, אנחנו חותכים את העץ לא עם כיוון הסיבים אלא בהצלבה.

מסור קרוסקאט Cross Cut Saw

זווית ההשחזה במסור זה, היא ב 15 מעלות. ישנם סוגים רבים של מסורי קרוס קאט. גדולים או קטנים, עם שיניים קטנות וצפופות לעבודות נגרות עדינות או גדולים וחזקים לניסור בולי עץ. הם יכולים להיות ידניים או מכונה.

השפה החותכת של כל שן במסור פונה בזווית שונה ונוצר דפוס בלתי רגיל ומשתנה על פני המסור. עיצוב זה מאפשר לכל שן לנהוג כקצה של סכין ולחתוך דרך העץ שלא כמו מסור הריפקאט, אשר קורע לאורך הסיב ופועל כמפסלת זעירה. 

במסורי קרוסקאט מסוימים יש שיניים מיוחדות אשר מעוצבות לנקות החוצה נסורת מהמסילה אשר נוצרת בזמן הניסור.

למסורי קרוסקאט יש בדרך כלל שיניים קטנות יותר משל מסורי ריפקאט.

מסורים מסוימים כגון מסורים יפניים מעוצבים לנסר בתנועת משיכה. מסורים מערביים לעומת זאת מעוצבים לנסר בתנועת דחיפה ויש כאלה אשר מעוצבים לנסר בדחיפה ובמשיכה גם יחד.

Universal

מסורי יוניברסל הם שילוב בין ריפ וקרוסקאט. סידור השיניים מהווה פשרה בין שני הסוגים ולכן מסורים כאלה מתאימים לניסור בניצב לסיבי העץ ועם כיוון הסיבים.

סוגי מסורים ידניים מערביים

מסור זנביונה – Dovetail saw

מסור זנביונה - dovetail saw

מסור זה משמש לניסור מחברים ולעבודות ממוקדות ומאוד מדוייקות.

מאופיין בלהב צר, קצר ודק יחסית ויותר שיניים באינצ׳ (TPI).

למטרת יציבות יש לו גב תומך בחלק העליון של הלהב, בדרך כלל מפליז.

 

מסור טנון – Tenon saw

לניסורים עמוקים ומדוייקים עבור מחברים בנגרות רהיטים. המסור מייצר ניסורים ישרים ונקיים. המסור בדרך כלל מושחז לניסור ריפ עם הסיבים כמו שנפוץ ביצירת טנונים (סין בסין וגרז).

מסור ארגזת – Carcass saw

לניסור קרוסקאט מדוייק. מומלץ חיתוך כתפי המחבר, ניסור והגדרת הקצוות של דדו (dado)

מסור יד – Panel Saw

זהו מסור שבדרך כלל גדול ובעל שיניים מסיביות לניסור מהיר. מסור זה משמש לחלוקה מהירה של קורת העץ לחלקי הרהיט (מידות בערך). אחר כך כל חלק יעבור הקצעה וניסור למידות מדויקות. אפשר להשיג מסור יד מסוגי קרוסקאט, ריפקאט או אוניברלי.

מסור נימה – Scroll Saw

המושג ״סקרול״ משמעותו לגלול. מסור דק אשר מתוח על קשת בגבהים שונים ומאפשר ניסור בקווים מעוקלים ועדינים. בזכות הלהב הדק שלו ניתן לשנות כיוונים בקלות ובכל זאת לנסר קווים חלקים. גם ניסור בתוך חתיכת עץ ללא יציאה החוצה אפשרית עם המסור הזה.

גודל ועומק הקשת יכתיב את עומק הניסור

מסור גיזום

מסור לעבודה בעץ ירוק (טרי) בגינה ובשטח. מסור זה בדרך כלל קמור שעוזר לניסור כשגישה לענף קשה. חלק מהמסורים מתקפלים לנשיאה קלה והגנה על השיניים.

סוגי מסורים יפניים:

מסור ריובה – Ryoba

מסור יפני זה משמש לניסורים ללא הגבלת עומק, באורך או בניצב לסיבים.

מאופיין בשני סוגי שיניים מכל צד של הלהב, האחד ״קרוסקאט״ והשני ״ריפקאט״.

הלהב של מסור זה קצת יותר עבה כדי לפצות על חוסר הגב.

מסור דוזוקי – Dozuki

מסור יפני זה משמש לניסור מחברים ולעבודות ממוקדות ומדוייקות.

מאופיין בלהב צר עם גב עם שיניי ״ריפ״, ״קרוס״ או שילוב של השניים הנקרא ״אוניברסלי״. האחרון מתאים במיוחד לניסור זנב יונה.

מסור קטבה – Kataba

מסור יפני זה משמש גם כן לניסור מחברים ללא הגבלת עומק. מאחר ואין לו גב הלהב יותר עבה. המסור מגיע עם להב: קרוסקאט, ריפקאט או אוניברסאלי.

 

Flush Cut Saw – מסור פלאשקאט

״פלאש – קאט״ – ללא סיכוך, חתך חלק וצמוד לפני השטח. מאפשר ניסור אשר מיישר קו ומאפס את השארית עם פני השטח. ניסור דק ומדויק במקומות מאתגרים. מסור זה מאפשר חיתוך של בליטות מיותרות מבלי לפגוע במשטח או בסביבה. לשיניים במסור זה אין תנועה לצדדים/אין סיכוך, כך שהלהב יכול לנסר צמוד למשטח מבלי לפצוע אותו. בנוסף המסור מאוד גמיש מה שמאפשר לו להתקרב למשטחים ומקומות צפופים עם גישה מוגבלת.

2 תגובות על “מסורים ידניים

  1. דני רונת אומר:

    הרכבתי מלחצי מוקסון על שולחן עבודה ״קל״ המלחציים מורכבות על השולחן, כך שהחלק שמטפלים בו מתחיל בגובה 85 ס״מ. מאוד נוח. נבנה יחד עם יניב מלץ ממקום לבנות.

  2. אורן אומר:

    היי דני, תודה על השיתוף. שמח שזה נוח לעבודה שלך. גם אני בניתי שולחן עם אותם מלחצי מוקסון וגם מאוד מרוצה. הנה לינק במקרה שלא ראית כבר 🙂
    https://dovetools.com/2020/01/24/%d7%a9%d7%95%d7%9c%d7%97%d7%9f-%d7%a0%d7%92%d7%a8%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%9b%d7%9c%d7%99%d7%9d-%d7%99%d7%93%d7%a0%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%97%d7%9c%d7%a7-%d7%92-%d7%9e%d7%9c%d7%97%d7%a6%d7%99-%d7%9e/

התגובות סגורות.

דילוג לתוכן